Recenze: Audiokniha Netopýr

Autor - Jo Nesbø
Překlad - Kateřina Krištůfková
Série, díl - Harry Hole #1
Délka nahrávky - 10 hodin 50 minut
Čte - Hynek Čermák
Režie - Jitka Škápíková

Norský detektiv Harry Hole je vyslán do Sydney, aby pomohl australskému vyšetřovacímu týmu s případem zavražděné a znásilněné norské vyhaslé televizní hvězdy. Jenže po pár dnech oddělení vražd zjišťuje, že případ není tak jednoduchý, jak se může zdát, a že podezřelého je příliš těžké najít, jelikož po sobě nezanechal žádné stopy. Navíc vychází najevo, že se nejedná pouze o jednorázový zločin, nýbrž o sériového vraha, který má na svědomí pěknou řádku obětí. Harryho to ale nezarazí, o to víc nad případem přemýšlí a snaží se z něj dostat co nejvíc, čímž se zaplétá do nespočetně problémů a nebezpečí. Dokáže ale odhalit vraha do té doby, než udeří znovu?

První případ Harryho Holea

Tato audiokniha mi umožnila poprvé se setkat s uznávaným skandinávským spisovatelem Jo Nesbø, jenž se proslavil právě díky detektivním příběhům. Krimiromány miluji a do této série jsem se chtěla pustit už velmi dlouho. Nakonec jsem se rozhodla pro mluvenou podobu, která si mě nedávno získala u audioknihy Marťan, a rozhodně toho nelituji. Byla to skvělá volba.

Netopýr v audioverzi je rozdělen na 41 částí, přičemž jsou rozdělené i delší kapitoly, kterých je v knižní podobě 22. Jedna část trvá něco mezi 7 až 25 minutamiJednotlivé úseky či kapitoly v audioknize jsou od sebe odděleny hudební stopou, které posluchače upozorní na změnu scény. Audiokniha se poslouchá velmi příjemně, nahrávka je kvalitní. Chvílemi jsem se dokonce dokázala tak zaposlouchat, že jsem nevnímala nic jiného.

Audioknihu Netopýr namluvil herec Hynek Čermák. Zvolení tohoto interpreta k tomuto příběhu považuji za velice vhodné, jelikož jeho drsnější a chraplavější hlas skvěle doplňuje styl celé knihy. Hynek Čermák umí měnit postavám hlasy tak, aby se k určitým hrdinům hodily, čímž se poslech stává zábavnějším a má i něco do sebe. Bohužel herec nevychytal přechod mezi dialogy a klasickým vyprávěním. Občas se mi to zdálo příliš kostrbaté a rychlé.

Co se týče samotného příběhu, jsem opravdu spokojená. Mělo to spád, bylo to napínavé a dechberoucí. Jenom bych vytkla občasné, chvilkově nudné pasáže, ze kterých by se dalo vytěžit mnohem více. A i přesto, že jsem vraha dokázala odhalit poměrně brzy, Nesbø umí se čtenáři či posluchači tak dokonale manipulovat, že jsem občas sešla z cesty i já. Celkovým rozuzlením, zamotáním příběhu a perfektní propleteností si mě autor dokázal získat.

Hlavní postavou, kterou Jo Nesbø dokonale vykreslil, je Harry Hole. Na první pohled obyčejný muž, který jenom vykonává náročnou práci, na pohled druhý je to člověk s mnoha osobnostmi, který skrývá mnoho tajemství. Harryho si ale nejde neoblíbit, já osobně mu podlehla a už teď se těším na naše další shledání. Je to vtipná a velmi chytrá postava, která má smysl pro všímání si snadno přehlédnutelných detailů. Hlasově tady odvedl Hynek Čermák skvělou práci, palec nahoru!

Ti, co už čtou můj blog delší dobu, vědí, že miluji příběhy zasazené do Austrálie. Zbožňuji objevování nových kultur a zvyklostí. Tento příběh se konkrétně odehrává v milionovém městě Sydney. Nejen, že jsem se dozvěděla spoustu zajímavých informací o historii a obyvatelstvu, ale autor děj dokázal obohatit o tajemné pověsti z dávných dob.

Celkové hodnocení:

Víte, co se děje po doposlouchání dobré audioknihy či po dočtení dobré knihy? Tiše sedíte, přemýšlíte nad tím vším, co se právě odehrálo ve vaší hlavě, a hlavně si říkáte, proč to skončilo tak brzy? Přesně takové pocity jsem měla i já. I přesto, že má Netopýr pár malých chybek, nijak nepokazí váš celkový dojem z díla. Po tomto skvělém zážitku se nemůžu dočkat dalšího pokračování v hlavní roli se skvělým Harrym, jehož perfektně načetl herec Hynek Čermák.

Tímto mnohokrát děkuji vydavatelství OneHotBook za poskytnutí audioknihy k recenzi.