pátek 13. ledna 2017

Recenze: Audiokniha Velký Gatsby

Název - Velký Gatsby
Autor - Francis Scott Fitzgerald
Překlad - Rudolf Červenka, Alexandr Tomský
Délka nahrávky - 5 hodin 34 minut
Účinkuje - Filip Čapka
Režie - Michal Bureš

Mladý Nick Carraway přijíždí po válce do New Yorku, aby se na chvíli zastavil a vydělal si trochu peněz svými obchody s cennými papíry. Naproti němu, u zeleného světla, bydlí také se svým manželem Nickova zářivá sestřenice Daisy, se kterou tráví čas čím dál častěji. Postupně proplouvá do života bohatých, večírků, nekonečné touhy a ne tak docela skrytých tajemstvích. Když se ale jeho cesty střetnou se sousedem Gatsbym vlastnícím obrovské sídlo, všechno se začne ubírat novým a ne zcela bezpečným směrem...

Bezděčně jsem se podíval k moři, ale nerozpoznal jsem nic než jediné zelené světélko, drobounké a vzdálené, které asi označovalo konec přístavu. Když jsem se otočil zpět ke Gatsbymu, už tam nebyl a já zůstal v neklidné noci znovu sám.

S audioknihami jsem se už před nějakou dobu spřátelila a vzhledem k tomu, že se blíží maturita a já stále nemám přečtené všechny knihy z kánonu literatury, rozhodla jsem se tentokrát sáhnout po něčem trochu více klasičtějším, než byly mé předešlé volby (Marťan, Netopýr). Velkého Gatsbyho jsem již před pár lety viděla na filmovém plátně, ale mnoho jsem si z něj nepamatovala, takže osvěžení paměti bylo rozhodně na místě - a navíc ve kvalitním zpracování - no, kdo by to nebral?

Audiokniha Velký Gatsby je rozdělena do 15 částí, přičemž delší kapitoly jsou rozvrhnuty do více dílů. Jednotlivé z nich se časově pohybují kolem 20 minut, což je tak ideálně krátký čas, že si ho zvládne denně udělat každý posluchač. V knižním vydání kniha čítá pouhých 208 stran (vydání 2015, nakl. Leda), z čehož vyplývá, že i audiokniha bude patřit k těm kratším. Se svým celkovým časem 5 hodin a 34 minut ji budete mít poslechnutou opravdu rychle.

Mezi audioknihami je OneHotBook zárukou kvality a to nejen při výběru účinkujících. Konkrétně knize Velký Gatsby svůj hlas propůjčil herec Filip Čapka, který má výborný přednes i intonaci. Se svým hlasem umí velmi dobře pracovat, což lze poznat i na dialozích jednotlivých postav, jelikož každé z nich dokáže vdechnout něco ryze specifického. Jeho klidný ale zároveň pevný hlas se skvěle hodí k atmosféře doby, kterou doplňují uklidňující klavírní skladby, jež oddělují jednotlivé kapitoly a pasáže.

Naše řada žlutých oken vysoko nad městem musela však v náhodnému pozorovateli z ulic, které halilo šero, vzbudit asi myšlenku o lidských tajnostech a i já byl takovým pozorovatelem, vzhlížel jsem nahoru a přemítal. Byl jsem uvnitř i venku, současně okouzlován i odpuzován nevyčerpatelnou rozmanitostí života.

Když se zaměříme na styl, kterým byla kniha napsána, jsem neméně spokojená. Spisovatel si oblíbil popisy prostředí, všemožných místností a krajin, což je vzhledem k době, kdy se příběh odehrává, pro čtenáře velice zajímavým prvkem. Díky tomu nás také dokáže přenést do těch báječně nespoutaných dvacátých let, ve kterých se společnost honící se za penězi bavila na večírcích obrovských rozsahů.

U popisů se ještě budeme chvíli držet, jelikož vykreslení charakterů postav bylo taktéž velmi dobré. Fitzgeraldovy postavy jsou jedinečné, blýskající, nedosažitelné a dokážou dokonale okouzlit a pobláznit hlavu. Chování všech je skvěle podloženo; spisovatel odkazuje na minulost či typické povahové rysy určitého pohlaví.


Celkové hodnocení:

Kvalitou audiokniha opět nezklamala a jsem ráda, že to samé mohu tvrdit i o příběhu. Jedná se o velmi dobré přepracování knihy, které by nemělo nikomu uniknout. Dokonce se domnívám, že audioknižní podoba této slavné knize dodá naprosto jiný rozměr, díky němuž má z příběhu posluchač mnohem větší požitek než "pouhý" čtenář.

Tímto mnohokrát děkuji vydavatelství OneHotBook za poskytnutí audioknihy k recenzi.

1 komentář:

  1. Velký Gatsby by měl být součástí každé databáze knih náročného čtenáře. Já osobně tu knížku miluju. Audioknihu jsem sice neslyšela, ale dovedu si představit, že hlas Filipa Čapka může být fakt super. Co se mi líbí o dost méně je filmové zpracování. Mám ráda DiCaprio i Tobeyho, ale ten film jim fakt nesedl. ;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)