středa 12. února 2020

Hitparáda knih (rok 2019)

Rok se s rokem opět sešel a já tu pro vás mám nový článek, ve kterém představuji ty nejlepší knihy za uplynulý rok 2019! Knihy jsou rozděleny do více kategorií a dojde také řada i na největší knižní zklamání, která sice nikdo nemá rád, ale lze se s nimi setkat velmi často vzhledem k našim očekáváním. Budu ráda, když se se mnou v komentářích podělíte o vaše knižní objevy (a přešlapy) roku 2019!

Připravila jsem si tu pro vás i krátkou hádanku na nejkratší a nejdelší přečtenou knihu v uplynulém roce. Jsem zvědavá, jak si povedete! Správné odpovědi naleznete na konci článku v Celkovém shrnutí!

Nejkratší kniha: Jsem útlá, ilustrovaná kniha od slavného japonského spisovatele, který má na svém kontě mnoho úspěšných a čtených knih. Poprvé jsem vyšla roku 2017 v edici Světová knihovna Odeon a mám hezkou červenou obálku. Název českého vydání ponechalo nakladatelství v angličtině.
Nejdelší kniha: Jsem standalone kniha zavedené české spisovatelky, která prvně vyšla roku 2015. Můžete si mě pořídit jak v hardbacku, tak i v paperbackovém vydání. Nakladatelství, které mne vydalo, sídlí v Brně a vydává mnoho současně česky píšících autorů. Uvnitř skrývám příběh plný rodinných vztahů, dramat a křivd. Sice jsem zařazena v kategorii Nejdelší kniha, avšak až tak dlouhá nejsem, zařadila bych se spíš někde k průměru.

Nejlepší knihy roku 2019


30816245. sx318   40792698. sy475   30075802

Sůl moře / Námi to končí / The Princess Saves Herself in This One

Česky vydanou tvorbu Ruty Sepetys mám přečtenou celou a musím říct, že absolutním vítězem mezi jejími knihami se stává právě Sůl moře. Příběh na pozadí druhé světové války popisuje největší námořní katastrofu všech dob, o které se však moc nemluví. Setkáváme se tu se čtyřmi hrdiny, jejichž osudy se navzájem propletou a na konci knihy geniálně vygradují. Jedná se o velmi emotivní a silnou knihu, jejíž cílovou skupinou jsou čtenáři young-adult  musím však říct, že kniha ve svém žánru jednoznačně vyniká a podává danou historickou událost věrohodně a nemilosrdně.

Ani se spisovatelkou Colleen Hoover se nesetkávám poprvé, většinu jejích knih mám přečtenou a pokaždé se nesmírně těším na další, se kterou přijde. Silný příběh v knize Námi to končí se jednoznačně řadí k lepším knihám od této autorky, a to především díky skvěle zpracovanému tématu domácího násilí. Colleen se ve svých knihách dotýká mnoha choulostivých témat, která je potřeba ve společnosti otevřít. Pokud k tomu máte rádi romantické příběhy, které vám nejenom zlomí srdce, ale předají i něco víc, Colleen Hoover je jasná volba  její knihy jsou čtivé, nabité emocemi a jedinečné. Osobně nejvíce od autorky doporučuji knihy Námi to končí, Život jedna báseň, Odvrácená tvář lásky a Možná jednou.

The Princess Saves Herself in This One je sbírka současné zahraniční poezie od Amandy Lovelace, která si mě naprosto získala. Ve svých básních se Amanda věnuje hlavně ženským tématům a bolestným ztrátám, které člověka poznamenají na zbytek života. Důležitým posláním jejích sbírek je právě nenechat se nepříjemnými událostmi v životě porazit, tato poezie vybízí k tomu se zvednout a vrátit se ještě silnější než kdy předtím. Básně vám zde doporučuji v angličtině, a to i přesto, že vyšly v češtině u YOLI jako O princezně, která se zachránila sama  sama jsem do českého vydání nakoukla, avšak překlad básní mi nebyl příliš sympatický. Angličtina originálního vydání je však velmi jednoduchá, věřím, že ji zvládne opravdu každý, tak směle do toho!

Největší překvapení


  7805293. sx318   31176775. sy475

Jestli se probudí / Cesta / V pasti

Kdybych na knihu Jestli se probudí od Zoe Ley náhodou před pár měsíci nenarazila v knihovně mezi novinkami, podle mě bych se o ní pravděpodobně už nedozvěděla, a to i vzhledem k tomu, že sociální sítě naprosto minula, což je mimochodem škoda! Thriller nám předestírá osudy dvou kamarádek ve velmi krátkém ohraničeném časovém období, kdy se jednotlivé životy postav hroutí jako domečky z karet. Řeší se tu nevěra, podvody, finance a dokonce i úmyslná srážka autem. Jedná se o autorčin debut, který je opravdu geniálně vyveden  dokonalá propletenost a rozuzlení, které jsem nedokázala odhadnout dopředu. Zkrátka debut jak má být!

Postapokalyptický příběh otce a syna, kteří putují za čímsi lepším přes zdevastovanou zemi, jistě zná mnoho čtenářů. Kniha Cesta, kterou napsal Cormac McCarthy, se ke mně ovšem dostala až na jaře 2019 a já k ní zprvu přistupovala poměrně skepticky (nejspíše kvůli příliš neatraktivní obálce, hodně dám na vzhled knihy); skoro bych až takhle zpětně řekla, že si můj původní přístup vůbec nezasloužila, protože dlouhou dobu jsem na podobný literární skvost nikde nenarazila. Jedná se o strhující, napínavé a hlavně děsivé vyprávění, ve kterém se řeší základní otázky přežití a vůbec naší existence zde na Zemi. Vše je popsáno velmi poutavě a příběh čtenáře vtáhne a nepustí. Za sebe musím také říct, že se jedná o knihu, která mě velmi zasáhla a na kterou budu ještě dlouho vzpomínat s mrazením v zádech  tento příběh určitě nikoho nenechá chladným.

Jako poslední překvapení roku 2019 tu mám ještě jedno dílo, které se řadí do žánru postapokalypsy, a to knihu V pasti od Joshe Malermana. Jistě znáte film Bird Box v hlavní roli se Sandrou Bullock na Netflixu. Věděli jste ale, že se jedná o snímek právě podle této knižní předlohy? Filmové a knižní zpracování se v mnohém liší a není snad ani potřeba říkat, že kniha si mě získala mnohem více. Příběh uvnitř knihy je děsivý, ukazuje postupné vymírání lidské civilizace, za kterým stojí něco dočista neuchopitelného, a předkládá nám paniku a šílenství s tím spjaté. V pasti je opravdu geniální kniha o přežívání ve světě, kde nemůžete za žádnou cenu otevřít oči, jinak byste skončili mrtví. Při čtení mě mrazilo v zádech a bála jsem se, co dalšího může přijít. Mrzí mě jenom to, že české vydání má mnoho chyb, což znepříjemňuje zážitek ze čtení, takže pokud čtete anglicky, doporučuji sáhnout po knize v originálním vydání.

Nejkrásnější olky


30816245. sx318   40792698. sy475   25068611

Sůl moře / Námi to končí / Pod sněhem

Kategorie nejkrásnějších obálek je má oblíbená, proto ji nikdy nemohu vynechat. Za rok 2019 se mi tu však opakují dvě knihy, které jsem už zmiňovala výše, a to Sůl moře a Námi to končí. Obálky autorek Ruty Sepetys a Colleen Hoover se mi v českých vydáních opravdu líbí a udržují si poměrně jednotný styl v rámci knih dané spisovatelky. Místo v nejkrásnějších obálkách si ale vybojovala i kniha Pod sněhem od Petry Soukupové, kterou vydává nakladatelství Host. Obálku navrhlo duo Tomski & Polanski a za mě je to velmi povedená a čistá práce. Co se týče příběhu, Pod sněhem nám popisuje životy tří naprosto rozdílných sester, které se spolu vydají autem na návštěvu k rodičům. Řeší se zde tedy především rodinná dramata a vztahy, které postupně gradují.

Největší zklamání


45860800. sy475

Na obtíž

Největší knižní zklamání roku 2019 je naštěstí pouze jedno, avšak vydá hned za několik vzhledem k tomu, že se jedná o knihu Colleen Hoover, mnou velmi oblíbenou autorku romantických a silných příběhů, o které jsem již psala v kategorii Nejlepší knihy roku 2019 v souvislosti s knihou Námi to končí. Příběh knihy Na obtíž mi přišel velmi překombinovaný a postavami a jejich zvyklostmi až podivný. Byla jsem zprvu v šoku, že se jedná o tu samou spisovatelku, která dokáže napsat tak dobré příběhy, avšak kniha mi nejspíše nesedla svou cílovou skupinou, která je oproti jiným jejím knihám věkově posunutá níž. Příběh mě nebavil natolik, že jsem neměla potřebu knihu vůbec dočítat, a nijak zvlášť mi to v tomto případě nevadí. Zkrátka číst knihu Na obtíž bylo vážně na obtíž.

Celkové shrnu


Rok 2019 byl na skóre přečtených knih současné beletrie zatím nejslabší od založení mého blogu, což už bude letos v dubnu osm let! Je to především tím, že studuji na vysoké škole (nejen) literaturu, která má v podmínkách šílené množství povinné četby, kterou do svého čtení a ani do tohoto shrnutí na blogu (většinou) nezapočítávám  striktně odděluji čtení do školy a čtení pro sebe, které tu s vámi sdílím na blogu. V novém roce 2020 státnicuji, tudíž první půlrok to opět se čtením nebude nějak závratné, ale pak se do toho pustím! Můj TBR list se neustále prodlužuje a já mám v plánu opravdové pecky, jako jsou Možnosti milostného románu, Zlodějka knih, Měděný jezdec, Naslouchač, Jáma, re-reading Rudé královny a spoustu dalšího! Už teď se těším, tak snad bude ve čtení rok 2020 úspěšnější!

Nejkratší kniha - Birthday girl (76 stran)
Nejdelší kniha - Pod sněhem (373 stran)

2 komentáře:

  1. Chystám se jak na Námi to končí tak i na Obtíž, tak jsem zvědavá, jestli také budu zklamaná. Já od autorky četla To nejlepší v nás a závěr se mi nelíbil, ale všichni si chválí obě tvé zmíněné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať se ti knihy líbí! :) Třeba přijdeš na chuť i knize Na obtíž. :) To nejlepší v nás jsem právě dneska dočetla a z konce jsem taky docela rozpačitá, čekala jsem asi něco trochu jiného.

      Vymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)