úterý 21. července 2015

Recenze: Esej o tragédii

20813561
Jedno neštěstí za druhým


Název - Esej o tragédii
Originální název - The Tragedy Paper
Autorka - Elizabeth LaBan
Překlad - Štěpán Hnyk
Počet stran - 285
Vazba - hardback
Nakladatel - Host
Rok českého vydání - 2014


Duncan právě nastupuje do posledního ročníku na Irvingově škole a od prvního okamžiku, kdy projde školními branami, se obává závěrečné zkoušky v podobě eseje o tragédii. Když však vstoupí do svého nového pokoje, objeví dopis od Tima a sadu CD, která mu má údajně pomoci s esejí. Duncan se ihned zaposlouchá do Timova hlasu, jehož vyprávění mu odhaluje pravdu o jedné velké lásce a děsivé březnové noci. Během tohoto školního roku se Duncan snaží dát si svůj život do pořádku a napravit chyby, které kdysi udělal Tim.


Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň.


Kniha se čte dobře, nic čtenáře při čtení neruší. Styl psaní mi ale přijde malinko dětský, jako kdyby tato kniha měla cílovou skupinu úplně jinou, než jakou má ve skutečnosti. Spisovatelka se také ve svém příběhu hodně zaměřuje na detailní popisy - ať už činností či různých míst. Bohužel je to občas až moc zdlouhavé a možná i trochu zbytečné.

Když jsem knihu otevírala, počítala jsem s naprosto jiným příběhem, než jaký jsem pak ve výsledku dostala. Tím ale samozřejmě nechci říct, že to je špatně. Naopak - mile mne to překvapilo. První polovina knihy byla více méně obyčejná. Možná se budete trochu nudit, ale vydržte to. Když se přehoupnete do druhé poloviny knihy, pochopíte spoustu věcí. Uvědomíte si, že tohle opravdu není jenom obyčejné vyprávění dvou středoškoláků. Konec knihy vám prozradí celou pointu knihy, kterou byste na začátku jen těžko hádali. Kniha má opravdu silné vyznění a věřím, že každého čtenáře chytne příběh Tima a Duncana za srdce. Samozřejmě se po dočtení nebudete moci odpoutat od tohoto výjimečného příběhu, jelikož nad ním budete muset přemýšlet, a možná budete mít i malou depresi.

Esej o tragédii je skvělá zkušenost. Nejen, že vás donutí, abyste se sami nad sebou zamysleli, ale také uvnitř příběhu skrývá spoustu krásných a inspirativních myšlenek, které lze uplatnit i ve skutečném životě, ale je jen a pouze na vás, jestli je naleznete a přijmete. Neudělejte stejné chyby jako Tim nebo Duncan.

Tato kniha je zvláštní a zároveň zajímavá tím, že má v podstatě dva hlavní hrdiny. S jedním se setkáváte přímo, mluví k vám z přítomnosti. Pak je tu ale Tim, který promlouvá pouze skrze CD, a vlastně si i přivlastňuje většinu příběhu. Tím, že se ale hrdinové občas střídají ve vyprávění, chodí na stejnou školu a zažívají podobné situace, se může čtenářům lehce stát, že si příběhy navzájem trochu pomíchají.


Obálka:

Obálka Eseje o tragédii skvěle doplňuje příběh a to nejen tím, že se děj odehrává v zimě mezi kupami sněhu. Obálka má totiž navíc i svou tajemnou a záhadnou stránku. A hlavně osamělou. Celkový dojem z této obálky je dobrý, líbí se mi.


Zahraniční obálky:

13628178  18144703

Celkové hodnocení:

Esej o tragédii je zajímavá kniha, která má sice několik svých much, ale i tak stojí za přečtení. Všem čtenářům tento nevšední příběh rozhodně doporučuji. Je to vážně skvělý (a trochu i depresivní) zážitek.

11 komentářů:

  1. Knihu jsem také četla a moc se mi líbila. Pěkná recenze. :)

    http://we-need-books.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Esej o tragédii jsem četla hned po vydání a moc se mi líbila. Z příběhu jsem byla nadšená a dlouho jsem na něj vzpomínala. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Esej o tragédii jsem dostala jako první recenzní výtisk a moc se mi tato kniha líbila a určitě si ji někdy znovu přečtu. Skvělá recenze. :)
    http://readingwithlu.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu jsem si moc oblíbila, je skvělá. <3 :)
    Super recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já si ten příběh zamilovala, nádherně se to četlo :))

    OdpovědětVymazat
  6. O téhle knize už jsem slyšela spousty pozitivních recenzí, přidám si ji tedy do mého seznamu přání.. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přidej, přidej. :) A pak mi napiš, jak se ti kniha líbila. :)

      Vymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)