Recenze: V šedých tónech

Autorka - Ruta Sepetys
Překlad - Petr Eliáš
Počet stran - 288
Vazba - hardback s přebalem
Nakladatel - CooBoo
Rok českého vydání - 2013

Je léto roku 1941 a pobaltské země pomalu začíná obsazovat Rusko. Patnáctiletá Lina se svou matkou a mladším bratrem Jonasem jsou na seznamu lidí, kterých je potřeba se zbavit. NKVD je odvleče na nádraží, odkud postupně všechny deportují do pracovních táborů na Sibiři. Nikdo nemá tušení, co se děje, všichni jsou vyděšení a hladoví. Musí ale vydržet. Každý den statečně vstávají, pracují, snášejí ošklivé zacházení od strážných a usínají s myšlenkou na lepší zítřky. Lina kreslí zašifrované obrázky, které posílá svému milovanému otci, aby je dokázal zachránit. Dokáží ale přežít první zimu vkrádající se do kostí a strašlivé hygienické podmínky?

Žaludek mě hlady pálil a v hlavě mi bušilo. Chybělo mi kreslení na opravdový papír a toužila jsem po světle, abych na skici pořádně viděla. Už mě otravovalo mačkat se tu s ostatními lidmi. Všude na sobě jsem cítila jejich nakyslý dech a do zad mě neustále dloubaly lokty a kolena. Někdy jsem měla nutkání začít všechny kolem sebe odstrkovat, ale bylo by to k ničemu. Byli jsme jako zápalky v krabičce.

Tato kniha je sama o sobě velmi statečným počinem americké spisovatelky s litevskými kořeny. Není to totiž nic jednoduchého psát o válce, špatných podmínkách, zimě a pracovních táborech, kde lidé trpí nemocemi a hladoví. Autorka si jistě musela projít těžkým obdobím při shánění informací o této kruté době. V příběhu se dokonce vyskytují scény a skutečnosti, které se opravdu reálně staly; jsou vyprávěny od lidí, kteří je zažili, a o to víc se příběh stává jedinečnějším a mrazivějším.

V šedých tónech je úzká kniha, která se čte opravdu rychle. Kapitoly jsou krátké a dějově záživné. Příběh má ale bohužel na začátku tendenci působit poněkud nezajímavě a jednoduše, což se s každou další přečtenou stranou obrací k lepšímu. Celé rozuzlení knihy je skvělé, jelikož jsem téměř nic z toho nečekala. Úplný konec knihy je sice maličko useklý, ale kvůli celkovému vyznění příběhu nad tím pouze mávnu rukou, protože kniha umí dokonale předat svou myšlenku dál a lidem dokáže otevřít oči.

Mávnout rukou nad špatně vykreslenou atmosférou a přílišném urychlením knihy už ale nejde. Vzhledem k tomu, že V šedých tónech je autorčin debut, bych měla být shovívavější a alespoň trochu přimhouřit oči, protože většina spisovatelů se pořádně vypíše až s postupem času, ale nálada a prostředí příběhu knize dodávají něco navíc, něco speciálního, co nelze opomenout. V knize se dějí příšerné věci, ale Ruta všechny uspíšila a nedokázala jim vdechnout tu správnou atmosféru, ze které by mne mrazilo v zádech. Všechny scény se odehrají příliš rychle a vyzní tak slaběji než by ve skutečnosti měly.

Důležitou částí knihy jsou skoky do minulosti ještě před samotným vtrhnutím NKVD do Litvy. Jsou spjaty s celým příběhem a vždy se váží k aktuální scéně. Přijde mi to jako zajímavé oživení knihy, kterým nám autorka zároveň předává další informace. Ke knize také neodlučitelně patří mapa Evropy a Asie, která značí, kudy Lina se svou rodinou byla přepravována.

Ruta Sepetys ráda do svých knih přidává umění, kolem kterého se točí celý děj. V Potrhaných křídlech to bylo hudební umění, V šedých tónech výtvarné. Hlavní postava Lina byla okouzlená malířem Munchem, v jehož obrazech spatřovala cosi výjimečného. Sama uměla perfektně kreslit a malovat a to jediné ji vlastně v pracovních táborech udržovalo při životě; tuhle lásku jí nikdo nikdy sebrat nemohl.

Hlavní hrdinka Lina Vilkas je patnáctiletá dívka, která se po prázdninách těší na to, až půjde na uměleckou školu. Její vášeň pro umění je opravdu nevídaná. Lina je milá a starostlivá postava, ale nosí v sobě sobeckost a všudypřítomnou nenávist k NKVD. Občas se projevuje příliš razantně a nahlas, ale kdo by jí to dával za vinu, když už to odmala slýchávala od svého otce a jeho přátel.

Obálka:

Obálku nakladatelství CooBoo převzalo z originálního vydání a já jsem za to jedině ráda. Je opravdu nádherná a dokonale chladná přesně jako sníh a pracovní tábory na Sibiři. Ostnaté dráty na okrajích obálky dodávají této poměrně jemné obálce temnější stránku. Zelená rostlina rostoucí ze sněhu naopak symbolizuje naději, které se nikdo nechce vzdát.

Zahraniční obálky:

7824322  12913325  10445307
12401692  24364072  23431062

Celkové hodnocení:

Tato kniha byla zajímavým čtenářským zážitkem. Myslím si, že kdyby na ní Ruta Sepetys zapracovala ještě o maličko více a déle, byla by perfektní. Co se týče příběhové stránky, nemám co vytknout - bohužel ohledně stylistiky je toho trochu více. Atmosféra příběhu dává knihám hodně, a právě tady mi to ono chybělo. Taktéž přespřílišné urychlení scén knize neprospělo. Z knihy jsem měla akorát dojem, že se Ruta až moc zaměřuje na příběh, který osekává o zajímavé myšlenkové pochody a další nezbytné věci. U V šedých tónech ale rozhodně oceňuji to, že jsem se mohla dozvědět spoustu nových informací o Litvě, historii a pracovních táborech. V budoucnu si velmi ráda přečtu i autorčinu další tvorbu a vy byste ji určitě měli zkusit taky.

(Ukázka ze strany 71.)