Recenze: Krycí jméno Verity

Překlad - Petr Eliáš
Série, díl - Krycí jméno Verity #1
Počet stran - 312
Vazba - hardback s přebalem
Nakladatel - CooBoo
Rok českého vydání - 2015

Dvě anglické  - pardon, jedna skotská, druhá anglická - pilotky letěly za druhé světové války na svou misi do Francie, když v tom je sestřelilo protiletadlové dělo. Jedna z nich musela z letadla vyskočit, druhá se snažila v pořádku přistát. Jen co ale první pilotka vyskočila z letadla, nestihla se pořádně nikam dostat, a už byla v rukou nacistů, kteří ji v zavřeli v bývalém hotelu a snažili se z ní vymámit všechny důležité informace o anglickém letectví. Jelikož by ji čekal opravdu strašlivý osud, kdyby se rozhodla mlčet, přistoupila na dohodu. Dostala papíry, tužku a dva týdny, aby vypověděla vše, na co si pamatovala. Nikdo ovšem nečekal, že svůj příběh bude vyprávět úplně jinak. Dokáže ale přežít?

Mám dva týdny. Ať udělám, co udělám, nakonec mě stejně zastřelíte.

O této knize se v poslední době opravdu hodně mluví a každý si ji chce přečíst, takže ani já jsem nebyla výjimkou a sáhla po tomto pozoruhodném příběhu s velkým očekáváním. Dokáže ale Krycí jméno Verity splnit všechna očekávání a přinést tak zcela nový, silný a emotivní příběh odehrávající se za těžkých dob války?

Kniha se čte obtížněji, což je asi ten největší problém, který na tomto díle od Elizabeth Wein spatřuji. Dlouhé, nudné a natahované pasáže dokáží pokazit atmosféru a zabrání tak čtenáři plně se ponořit do příběhu. První polovina knihy se doslova vlekla, druhá už byla o něco lepší. Co se týče děje, čekala jsem něco úplně jiného, ale musím uznat, že to je velmi zajímavě vystavěný příběh, který opravdu reálně vykresluje danou dobu a situaci. Krycí jméno Verity má jednoznačně silný potenciál, ale ten také není vším. Příběh se nedokázal předvést v celé své kráse, což je škoda.

Autorka této knihy ráda létá, a právě na letectví vystavěla celý příběh o dvou pilotkách. Krycí jméno Verity své čtenáře obohatí o spoustu znalostí, které se týkají letectví či anglických/německých letadel, ale bohužel popis je někdy až příliš podrobný a rozhodně by neuškodilo, kdyby pár informací z knihy ubylo. Složité technické popisy se k žánru young-adult příliš nehodí, ale i tak oceňuji, že nám spisovatelka prostřednictvím Verity předala své znalosti a my se tak mohli dozvědět něco nového.

Najít nejlepšího přítele je jako zamilovat se.

Krycí jméno Verity je jedinečná kniha už jenom tím, že je to příběh o přátelství, nikoliv o lásce, která se objevuje snad v téměř každé knize (přátelství je samozřejmě také druh lásky, ale určitě víte, jak to myslím). Romantická dějová linie se tu tedy vůbec nevyskytuje. Za to pouto Maddie s naší hlavní vypravěčkou vše vynahradí, jelikož je opravdu silné a věčné. Takové kamarádství by měl někdy prožít každý, aby zjistil, co to slovo doopravdy znamená. Jediné, co mi bylo trochu líto, je až příliš násilně rychlý začátek jejich vztahu, jelikož jsem si nestihla pořádně užít ani jejich seznámení. Spisovatelka se spíše věnovala situaci v Anglii.

Hlavní vypravěčka má v podstatě dvě osobnosti, záleží na vás, v jaké se najdete. Každopádně je to tak trochu ztřeštěná osoba, která miluje hraní her, a svůj životní příběh podává se špetkou drzosti, tím pádem všechno nevyzní tak, jak by nejspíše mělo. Její nemístné chování mě často odvádělo od hlavní dějové linie a já si tak nemohla vyprávění užít.

Obálka:

Obálka českého vydání je velice zajímavě zpracována. Je pěkná, ale na můj vkus trochu moc přeplácaná. Pod přebalem je mnohem hezčí a jednodušší. Pokud bych si mohla vybrat nějakou vhodnou obálku pro tuto knihu, která by i zároveň perfektně vystihovala příběh, tak to bude určitě šedá obálka, kterou můžete vidět níže.

Zahraniční obálky:

13481748  12851538  15798638

Celkové hodnocení:

Až do posledních stran jsem v podstatě nevěděla, jak knihu budu hodnotit. Nakonec jsem se rozhodla pro toto hodnocení z toho důvodu, že jsem od příběhu očekávala něco mnohem, mnohem většího. Kniha mne nadchla, ale rozhodně jsem nedostala všechno, co jsem požadovala. Pokud ale máte chuť zkusit netypický příběh o přátelství zkoušené válkou, určitě si knihu přečtěte. Navíc se můžete těšit na famózní rozuzlení, které vám ukáže, že to čtení opravdu stálo za to!

Tímto děkuji společnosti Albatros Media za poskytnutí recenzního výtisku!

Trailer ke knize: