Recenze: Tisící patro

Překlad - Šárka Dvořáková
Série, díl - Tisící patro #1
Počet stran - 416
Vazba - paperback
Nakladatel - Egmont
Rok českého vydání - 2016

New York, 2118. Uprostřed Manhattanu, přímo na místě bývalého Central parku, se rozléhá obrovská Věž s tisíci patry. Uvnitř Věže je ukrytý doslova celý svět a všichni lidé se touží dostat až na samotný vrchol. Jenže ani lidé, kteří žijí své životy v nejvyšších patrech Věže, nemohou mít všechno...

Čím jsi výš, tím hlouběji spadneš.

Tisící patro je kniha, která mne zaujala hned na první pohled, i přesto, že nám anotace příliš o ději neprozradí. Jedná se o spisovatelčin debut, čehož by se mohli mnozí zaleknout, ale musím uznat, že jde o vážně povedenou knihu pouze s drobnými chybami. Styl psaní sice není ničím výjimečný, ale autorka dokáže čtenáře udržet u příběhu. Kapitoly v knize jsou navíc opravdu krátké, což ve čtenářích dokáže umocnit dojem, že se čte kniha rychleji.

Spisovatelka Katharine McGee se rozhodla svůj příběh zasadit do budoucnosti, což je v dnešní době velmi populární prostředí, které autoři rádi využívají. I přesto, že nám představila nepřeberné množství technických vymožeností, mám z toho maličko dojem, že za sto let bude lidstvo úplně někde jinde. Z prostředí, které si vymyslela, se navíc stal pouze doprovodný prvek, na který tolik nekladla důraz, i když čtenářům samozřejmě předložila širokou škálu svých nápadů a po celou knihu ji využívala. Na druhou stranu je zase dobré, že se tou pro ni lákavou budoucností tolik nepohltila, dokázala si od ní určitým způsobem držet odstup, a svůj příběh zaměřený především na vztahy mezi lidmi a intriky u vyšší společenské vrstvy tak po dějové stránce udržet na úrovni.

Po přečtení pár stran knihy je vcelku jasné, že pro autorku byla největší inspirací (ať už knižní či seriálová řada) Gossip Girl (Super drbna). Nejenže se tematicky shodují, ale lze nalézt i podobnost v jednotlivých postavách, které se v Tisícím patře objevují. Stejně jako v Gossip Girl se tu řeší hlavně vztahy, společenské postavení, skandály a intriky, z čehož vyplývá, že četba to bude spíše dívčí.

Příběh, který se v knize ukrývá, je vyprávěn vícero postavami, které se střídají po jednotlivých kapitolách. Jedná se o pět různých teenagerů - převážně dívky -, kteří zažívají přelomová období ve svých životech. Některé postavy jsou zajímavější než jiné, ale nemohu říct, že by mě nějaká nudila. Všechny dějové linie byly záživné; jenom na některé se člověk těší víc, jak už to tak bývá. Každopádně ale obdivuji autorku za to, že dokázala tak ladně a efektivně zkombinovat několik životních příběhů do jednoho a zároveň jednotlivé z nich od sebe odlišit, aby se čtenáři nepletly. Je poměrně těžké sladit více pohledů do jedné knihy, ale spisovatelka se s tím poprala bravurně. Je vidět, že vše měla do detailu promyšlené.

Obálka:

Ve většině případů, kdy se nakladatelství rozhodne převzít originální obálku, jsem nadšená a ani tady tomu není jinak. Tisící patro má sice jednoduchou, ale za to nádhernou obálku, která působí až luxusně, což se k tomuto příběhu opravdu hodí. Na obálce můžete vidět tisícipatrovou Věž, ve které se odehrává podstatná většina příběhu. Její zobrazení je dechberoucí, ale zároveň i trochu děsivé, jelikož představuje něco, po čem všichni touží a kvůli cestě nahoru jsou schopni čehokoli.

Zahraniční obálky:

24921954  31244354  33006500

Celkové hodnocení:

Tisící patro je skvělým debutem spisovatelky Katharine McGee, která svůj příběh z budoucnosti plánuje rozvést do série. Bylo to čtivé, zábavné a jsem si jistá, že tuhle knihu si zamilují všichni fanoušci Gossip Girl. Pokud zbožňujete tajemství, skandály a sem tam prvky budoucnosti, mohu vám Tisící patro jedině doporučit. Už teď se těším na další díl!

Tímto mnohokrát děkuji webu databazeknih.cz za poskytnutí recenzního výtisku!
Mou recenzi na webu si můžete přečíst ZDE.