čtvrtek 7. září 2017

Recenze: Poslední výročí

Poslední výročí

Název - Poslední výročí
Originální název - The Last Anniversary
Autor - Liane Moriarty
Překlad - Šárka Kadlecová
Počet stran - 400
Vazba - hardback s přebalem
Nakladatel - Ikar
Rok českého vydání - 2017

Sophie je úspěšná a oblíbená žena se spoustou kamarádek a skvělými rodiči, ale k jejímu absolutnímu štěstí jí chybí už jenom jedna věc - muž. Čtyřicítka se pomalu blíží, ale děti stále nikde, což nese Sophie poměrně těžko vzhledem k tikajícím biologickým hodinám a pohledům na své vrstevnice obklopené svými rodinami. Určitou zlost ale pociťuje i vůči sobě, když před lety opustila Thomase, toho nejhodnějšího muže, kterého kdy poznala. Všechno se ale obrátí vzhůru nohama, když se jí náhle vrátí zpátky do života i s dopisem od jeho mrtvé tetičky Connie. V něm se Sophie dozvídá, že ji Connie, žena, kterou viděla nanejvýš dvakrát, odkazuje svůj dům na Ostrově počmáraných blahovičníků. Thomasova sestra Veronika je ale rozhodnuta závěť napadnout a získat dům pro sebe. Sophie se samozřejmě jen tak nevzdá - to ale ještě netuší, co za tajemství se na Ostrově skrývají...

Osud si s námi někdy prapodivně zahrává

Liane Moriarty je jednou z autorek, jejíž knihy mám velmi ráda a pokaždé si je nesmírně užívám. Z toho důvodu jsem se rozhodla sáhnout i po její česky vydané novince nesoucí název Poslední výročí. Do knihy jsem se s chutí pustila a hned na první straně jsem se do příběhu tak ponořila, že jsem nemohla přestat číst. Spisovatelka píše velice čtivě a poutavě, což je pouze jedním z dalších plusů, na které se v této knize můžete těšit...

Na spisovatelčiných knihách jsem vždycky ohromně obdivovala její smysl pro rodinná tajemství a spletitost životních osudů různých hrdinů. I zde předvedla, jak dokonale umí zamotat životy zprvu odlišných lidí a proplést jejich stezky dohromady. Právě z toho důvodu je kniha vyprávěna z pohledu více postav, abychom se dostatečně dobře seznámili s jednotlivými hrdiny, kteří sehrávají v příběhu významnější roli. Čtenáři tak mají možnost nahlédnout do jejich myšlenek, pocitů, ale také i do jejich minulosti, která nemusí být vždy úplně růžová...

Tentokrát se blíže seznamujeme s hrdinkou Sophií, které pomalu táhne na čtyřicet. Jediným mínusem v jejím dokonalém životě je naprostá absence vztahů trvající déle jak tři roky. Ve svém okolí je neuvěřitelně oblíbená, tudíž bych se vůbec nedivila, kdyby si omotala všechny čtenáře stejně jako mě. Další postavou, která hraje důležitou roli, je Thomasova sestra Veronika, která je přesným opakem Sophie. Je poměrně neoblíbená a rozvedená žena, která má neustálou potřebu se do něčeho míchat. K srdci mi příliš nepřirostla, ale oceňuji její vykreslení. Za zmínku určitě ještě stojí Grace, sestřenice Thomase a Veroniky. Na první pohled krásná, úhledná a klidná žena, na pohled druhý labilní a křehká matka, která uvnitř svádí nekonečný boj emocí.

Po kliknutí se vám fotografie zvětší.


Kniha je společenským románem, který se zabývá především vztahy mezi již výše zmíněnými postavami a psychologií jejich jednání. Oboje je zvládnuto na jedničku s hvězdičkou. Myšlenky i pocity jsou popsány velice zajímavě, tudíž se čtenář nemá u čtení šanci nudit. Zároveň je ale také děsivé zjišťovat, co všechno se v lidské mysli může objevit...

Autorka Liane Moriarty pochází a žije v Austrálii, jejíž prostředí využívá i pro své knihy. Pro tuto zemi jsem vždycky měla určitou slabost a všechny knihy popisující její krajinu a města mi přijdou fascinující. Tato kniha se konkrétně odehrává ve světoznámém městě Sydney a na Ostrově počmáraných blahovičníků. Obě dvě lokace mi přijdou zajímavé a popisy prostředí jsem si nesmírně užívala.

V souvislosti s Ostrovem počmáraných blahovičníků se spisovatelka rozhodla knihu okořenit ještě něčím navíc. Na tomto maličkém a zároveň poměrně turisticky významném místě se totiž před dávnými lety udál příběh, který se vypráví dodnes. Jedná se o záhadu děťátka Munroových, kterou postupem času čtenáři odkrývají a zjišťují i důležité informace o ostrově prostřednictvím webových stránek.


Obálka:

Česká vydání knih této autorky mám opravdu ráda. Všechny knihy k sobě perfektně ladí a pokaždé jsou v něčem alespoň trošičku jiné. Konkrétně obálka knihy Poslední výročí mi přijde velice vkusná; líbí se mi šedostříbrná barva v kombinaci s růžovými nápisy.

Zahraniční obálky:

23352242  24330664  30684713
1282954  33522085  19073201

Celkové hodnocení:

Poslední výročí byla přesně takovou knihou, kterou jsem čekala - zábavná, čtivá, plná spletitých vztahů a tajemstvích. Za mě rozhodně palec nahoru! Autorka píše velmi dobře a jsem si jistá, že její styl psaní pohltí opravdu každého. Se čtenáři si i ráda hraje, což už dobře víme z jejích předešlých knih. Příběh, který se ukrývá uvnitř této nádherné knihy, doporučuji všem nadšencům společenských románů - tedy především ženám, ale věřím, že by něco takového mohli ocenit i nějací muži. A já se už nemohu dočkat její další knihy, do které se začtu!

Tímto mnohokrát děkuji knižnímu e-shopu bux.cz za poskytnutí recenzního výtisku!
Fotografii fotila Eliška Kottová.

→ kavarna.bux.cz ←

3 komentáře:

  1. You blog provide a very important details about the startup idee testen and i really appreciate it.
    startup idee testen

    OdpovědětVymazat
  2. Opravdu povedená recenze! :) Moc se mi líbí jak srovnáváš na konci i ty obálky z jiných zemích, to jsem ještě u nikoho neviděla. Recenzí jsi mě navnadila na přečtení :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)